h1

הדלת האחורית / פרסום סמוי ברשת

נובמבר 22, 2007

אני רוצה לחרוג מעט ממה שאני כותב עליו בדרך כלל ולהצביע על עליה מעניינת לאחרונה במקרים של פרסום סמוי של מותגי יין ואלכוהול ברשת. אני משתמש במושג הזה בזהירות, כי אף פעם אי אפשר לדעת מי עומד מאחורי זה. אם הייתי צריך להמר הייתי מצביע על פרסומאים או מנהלי קמפיין שמנסים בזמנם הפנוי לשפר את התוצאות. במקרים באמת פאתטיים יכול להיות שמדובר במתחזים, ובכל מקרה אני מאמין (או לפחות רוצה להאמין) שהיקבים לא יזמו או היו מעורבים.

שאלה מאוד נפוצה בפורומים אלכוהוליים היא 'אני צריך המלצה על…', וכמובן שרוב התגובות לשאלה כזו היא של אנשים חסרי אינטרסים בנושא. בלי לתת עצות למפרסמים, אפשר לציין שכל מי שחבר בפורום יותר מחמש דקות יוכל לזהות אם מדובר בתגובה אותנטית. מכאן ואילך אפשר למצוא דוגמאות לפרסום סמוי מוצלח יחסית שקשה לשים לב אליו, ועד לחובבנות שגם חוצה את סף הפתאטיות – וזו לא מילה שאני מחלק בקלות.

דוגמה א' – קוזה נרה

מדובר בליקר אניס שהתחילו לייבא לארץ, ונראה שמטרת הפרסום הינה חשיפה ראשונה למשקה, ויצירת יוקרה סביב המותג. לראשונה נחשפתי לשם ע"י משתמש חדש בפורום בתפוז. חיפוש בגוגל העלה דפוס מעניין. המשתמש השתתף בדיונים בפורום במגוון נושאים, כאשר לא כל ההודעות היו קשורות למשקה ובמבט חטוף היה נראה כאילו המשתמש פשוט ממליץ על משקה שהוא מאוד אוהב. בין השתתפות בדיונים רגילים בפורום, המשתמש פרסם המלצות לקוקטיילים עם המשקה, והציע אותו כהמלצה גם לאנשים שביקשו המלצה על משקאות אחרים לגמרי.

 לחץ לקישור להודעה

במקרים אחרים ניסה המשתמש ליצור באז סביב המשקה, וסיפר איך ש'הוא נמכר בבארים הכי נחשבים באזור ת"א והרצליה', או כאן למשל באופן נוח מאוד מישהו (משתמש חדש בפורום שזו הודעתו הראשונה) הרים להנחתה, שלא איחרה לבוא:

 לחץ להגדלה

העובדה שגם אחרי שחברי פורום הביעו מורת רוח מהפרסום, תגובת המשתמש הייתה לספר כמה שהליקר טוב במקום להתייחס לטענות, ומשם עבר לפסים אישיים – מחזקת את הסברה כי מדובר במישהו שקשור ליבואן או למשווקיו, ולא למישהו מתחום הפרסום. מישהו פתח בלוג דבילי ומצחיק על המשקה, כנראה כמחאה על הפרסום הסמוי – אבל אל תטרחו ללחוץ על הקישור. לבקשת היבואן הוא התנדף. המאמצים לא הוגבלו לפורום בתפוז וניתן למצוא דוגמאות במגוון פורומים. רעיון גאוני היה לפשוט על פורומים של חתונות: קריאת השרשור הזה (מתוך רבים) גורמת לי לרצות לרוץ ולהתחתן עם האישה הראשונה שאראה רק כדי שאוכל להצטייד בבקבוקי הליקר לחתונה. שימו לב לניסוח שזהה לאחת ההודעות לעיל על הנ"מ והציפורים:

לחץ להגדלה 

רציתי לתת עוד כמה דוגמאות אבל קוזה נורה סיפק לי די הרבה חומר, אז אוותר על "אסתי" שהמליצה כל כמה ימים על סדרת טבע החדשה של בנימינה והמערה (של בנימינה) בפורום יינות ישראל, ואזכיר בקצרה עוד "קמפיין":

דוגמה ב' – יינות של ברקן

טרי יחסית מהשבועיים האחרונים, במגוון פורומים התחילו לצוץ משתמשים חדשים עם סגנון דיבור של ג. יפית ("ממ איזה טעם עשיר מאוד מומלץ") ודחף בלתי נשלט להמליץ על יינות של ברקן, במיוחד סדרת הרזרב, כמו כאן:

 לחץ להגדלה

לסיכום – האם מדובר באקטים פאתטיים של פרסומאים גרועים או קמצנים, או שמא מדובר ברעיון חדשני שיכול לייצר את ההייפ והבאז הכ"כ מבוקשים ולהכנס לתודעה שלנו בדרך האחורית? במידה רבה זה תלוי בנו, הצרכנים הניזונים מהמדיה האלקטרונית. קל יחסית לזהות את הניסיונות האלה, ולפחות עבורי, הם יוצרים אוטומטית קונוטציה רעה למוצר שמפרסמים (גם כשהוא טוב) – כי ברוב המקרים אם מנסים לעשות משהו באופן סמוי – יש לזה סיבה.

9 תגובות

  1. וואו, ממש עשית תחקיר בעניין.
    כמובן שאני מתנגד לתופעה בדיוק כמוך וקיים סיכוי לא קטן שגם אם אני אטעם קוזה נרה זה יהיה לי מגעיל רק בגלל כל הפרסום הסמוי הזה.


  2. ואו.
    זה כדאי :)


  3. what about some new stuff?


  4. אחרי בדיקה קצרה (קשרים עם מנהלי הפורום :)) הלינק שהבאת אליו בוואלה הוא אכן פרסו ויש דרכים ישירות להראות את זה. השאלה אם יש משהו אמיתי לעשות או רק למחוק..


  5. אני חושב שאמצעים טכניים לזיהוי במקרה דנן זה רק אימות להיגיון הבריא.

    גם אם זה ימחק אני לא חושב שזה כבר משנה אחרי שזה שם כמה חודשים.


  6. […] שתהיה תגובה שלו מתחתיה ותוכלו אף לקרוא בבלוג שלו אחלה פוסט בנושא 3) ולבסוף לקרוא לכולם להצטרף לאור שהרים את הכפפה […]


  7. –כאן הייתה תגובה של מישהו שהוזכר בכתבה–


  8. גדול! אהבתי :)


  9. כן, ואני אהבתי את כתובת האימייל שלך.



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s